Paradox volby

Úplnou náhodou jsem narazila na pojem "paradox volby", který jsem si hned vygooglila a navedlo mě to na psychologa Barry Schwartze.
Jeho projev na toto téma je nahraný na videu (TADY i s českejma titulkama).

Koukala jsem na to a jen si řikala, že teď na to někdo fakt kápnul (teď je relativní pojem, je to asi z roku 2005-což znamená 10 let omg!). Ale absolutně to stále sedí i na dnešní dobu. Hlavně na moji dobu.



Jeho hlavní myšlenka je, že v západních civilizací se největší důraz klade na co nejširší osobní svobody, aby si každej mohl dělat co chce, jak chce a kdy chce. Každý máme až skoro neomezeně možností volby. Dává pěkný příklad s nakupováním dresingů v obchodě. Máte jich na výber několik desítek a stejně nevíte, pro jaký se rozhodnout. Nebo spíš právě proto, že jich je tolik, tak nevíte, jaký si dát! A když už si jeden vyberete a třeba vám nechutná, tak pak akorát litujete, že jste si nevybrali jiný. Kdyby dresingů bylo pár a vám holt nezbývalo, než se s tim nějak poprat, byl by celej proces volby mnohem jednodušší.

Vidím to na sobě. Je tolik věcí, co bych mohla dělat. Jenže, nedělám žádnou! Protože se nemůžu rozhodnout, co bych vlastně chtěla dělat nejvíc. Alespoň že výběr školy už je za mnou.. To totiž taky bylo milion možností a občas si právě řikám, jestli jsem si neměla vybrat spíš nějakej jinej dresing školu.
To je třeba taky důvod, proč mám ráda televizi (a nikdo mě nechápe). Zapnu ji a buď dávaj něco dobrýho, tak se dívám, a nebo nedávaj a tak ji vypnu a jdu dělat něco jinýho. Žádný zdlouhavý prolízaní čsfd podle hodnocení filmů, sledování trailerů a všehomožnýho. Prostě buď a nebo.

Věřim, že hodně z vás tenhle paradox volby ani nepociťuje, protože třeba přesně víte, co chcete a co nechcete dělat. Jenže já zrovna patřím k těm lidem, kteří to pořádně nevědí a jsou rádi, když jim s tou volbou někdo pomůže, ať už tak, že jim poradí a nebo prostě zbylý možnosti eliminuje. Ale pořád je tu ta možnost nekoupit si žádnej dresing, nedělat nic, proto, že jste si to vybrali a ne proto, že jste si nemohli vybrat nic jinýho.

Choose wisely.




Komentáře

Okomentovat

Děkuju za každý komentář :)

Populární příspěvky z tohoto blogu

Roadtrip no. VI

SKIALPY a SPLITBOARDY